Softwerk AB är ett mjukvaruutvecklingsföretag baserat i Växjö, vår egen lilla Silicon Valley. Företaget grundades av två anställda vid Institutionen för datavetenskap vid Linnéuniversitetet 2008 och har sedan dess vuxit till över 30 anställda, som alla lever och andas programmering.
Eftersom vi har ett ben i den akademiska världen och det andra i det kommersiella finns våra mjukvarulösningar alltid i den vetenskapliga och tekniska fördelen. Det är så vi kan tillhandahålla de mest värdefulla produkterna på marknaden.
Infosynk är ett av Softwerks större affärsområden och en del av vår strävan att skapa innovativa och användarvänliga mjukvarulösningar. Med vår expertis inom systemutveckling och digitalisering hjälper Infosynk verksamheter att effektivisera sin dokument- och ärendehantering genom smarta, skalbara och säkra lösningar.
Läs gärna Infosynks story nedan.
Infosynk
2008
År 2008 registrerades bolaget Softwerk AB där man sedan många år tillbaka programmerade på uppdrag. Softwerk är ett konsultbolag inom dataprogrammering etablerat i Växjö med en stark koppling till Linnéuniversitetet.
2011
Efter att ha varit verksamma i flera år och genomfört många framgångsrika projekt, inträffade något särskilt intressant under en familjemiddag. Fadern, en erfaren överläkare, och sonen, som vid tiden arbetade som systemutvecklare på Softwerk, hade en diskussion om digitaliseringens möjligheter. De kom fram till att det inte var hållbart att en verksamhets riktlinjer och senaste information enbart fanns som papperskopior i pärmar. Denna insikt blev startskottet för Softwerk och utvecklingen av en app – ett dokumenthanteringsystem. Denna anpassningsbara mjukvaruplattform hjälper verksamheter och deras anställda att alltid ha tillgång till den allra senaste informationen i realtid, oavsett var de befinner sig geografiskt.
2012
När plattformen var utvecklad och började användas i praktiken tog Softwerk beslutet att hålla produkten vid liv och gjorde det möjligt för andra verksamheter med liknande behov att kunna ta del av plattformen och skapa sin egen app. Strama Norrbotten som var det första samarbetet influerade andra regioner att ta del av digitaliseringen. Fastän Softwerk är ett konsultbolag valde man att investera i produktutvecklingen för att göra appen så användarvänlig och effektiv som möjligt.
2013
Vårt första stora samarbete inleddes där en polisstudent skapade PolisAppen som idag har över 15 000 installationer.
2014
Med tiden växte intresset för appen även inom andra verksamhetsområden, som såg möjligheten att ta steget mot digitalisering. Särskilt inom ambulanssjukvården öppnade appen upp nya möjligheter – att ha tillgång till uppdaterad information direkt i fält visade sig vara ovärderligt.
2018
Med en växande kundbas och ett ökande intresse från flera branscher, beslutade Softwerk att investera i en ny, modern plattform. Övergången innebar betydande förbättringar i användarupplevelsen och ett mer intuitivt administrationsverktyg. Plattformen byggdes med skalbar och cutting-edge teknik, inklusive molnbaserad infrastruktur, realtidsuppdateringar och en modulär arkitektur som säkerställer hög prestanda och framtidssäker utveckling. Än idag, år 2025, visar sig detta vara ett strategiskt val som fortsatt ger verksamheter en flexibel, säker och kraftfull lösning.
2019
År 2019 togs beslutet att vidareutveckla plattformen till en fullfjädrad produkt med ett eget varumärke, och den fick därmed namnet Infosynk. För att driva utvecklingen framåt skapades en dedikerad produktavdelning, och specialister rekryterades för att enbart fokusera på att vidareutveckla och optimera produkten. Detta lade grunden för en ännu mer kraftfull och användarvänlig plattform, anpassad för verksamheters behov både då och i framtiden.
2021
I tio år har vi utvecklat appar för både offentliga och privata aktörer, med fokus på att digitalisera och göra riktlinjer mer tillgängliga. Under 2020/2021 tog vi ytterligare kliv framåt och började leverera vår lösning till en allt bredare kundkrets. Idag används vår app av kommuner, vårdcentraler, räddningstjänster och många andra verksamheter. Vår lösning gör det enklare för organisationer att ta nästa steg i sin digitala utveckling och säkerställa att rätt information alltid finns tillgänglig – när och där den behövs.
2023
Infosynk får allt större uppmärksamhet och inleder samarbeten med flera aktörer, däribland Folkhälsomyndigheten. Läs mer här: 'När Sveriges framgångsrika arbete mot antibiotikaresistens går på export har Softwerk en nyckelroll.' Samtidigt stärker vi vår position på den privata marknaden, där vår produkt fortsätter att bevisa sitt värde. Infosynk har nu etablerat sig som ett varumärke som förknippas med förtroende, kvalitet och användarvänlighet.
2024
2024 blev ett år av banbrytande produktutveckling. Vi lanserade ett kraftfullt arkiveringssystem, en flexibel formulärmodul, avancerad ärendehantering och ett utökat behörighetssystem – och detta är bara en bråkdel av de nya funktionaliteter vi tog fram. Med dessa innovationer kan vi nu erbjuda ännu fler kunder en lösning som möter deras behov av enkel, effektiv och digital informationshantering. Infosynk har därmed positionerat sig som den självklara plattformen för verksamheter som hamnar mellan opraktiska manuella system och kostsamma intranätslösningar.
2025
2025 markerar ett nytt kapitel för Infosynk – nu kommuniceras det officiellt som ett eget affärsområde. Detta är ett naturligt steg efter år av dedikerad satsning, där produkten har bevisat sin styrka och förmåga att stå på egna ben. Samtidigt fortsätter vi att verka under Softwerks tak, vilket ger oss tillgång till spetskompetens och möjligheten att driva utvecklingen framåt i snabb takt. Med denna struktur kan vi investera ännu mer i Infosynks framtid och cementera vår position som den självklara plattformen för verksamheter som hamnar mellan opraktiska manuella system och kostsamma intranätslösningar.